Sider

fredag den 3. august 2012

Opskrift på alle vores dejlige boller

Her finder i opskriften på de efterspurgte boller,
som vi har hos Sigfreds Kaffebar.


Spinat/mandel:


1 l vand
1/2 kg frossen hakket spinat
1 pk gær
2 spsk salt
120 gram mandler
375 gram havregryn
1050 gram speltmel

 Gulerod/ingefær:

0.75 l vand
0.25 l appelsinjuice
1/2 pk gær
1 spsk salt
1/2 kg revet gulerod
1 spsk stødt ingefær
120 gram hasselnød
375 gram havregryn
950 gram speltmel


Valnød/ale

0.7 l vand
1/2 pak gær
2 dl ale (mørk øl)
1 spsk salt
40 gram birkes
40 gram valnød
1.5 spsk flydende malt
300 gram durum
120 gram havregryn
525 gram hvedemel

Müsli:

0.6 l vand
1/2 pak gær
1/2 spsk salt
200 gram müsli
40 gram rosiner
40 gram tranebær
450 gram økologisk fin durum

Tranebær/abrikos

1.1 l vand
1 pk gær
1/2 spsk salt
60 gram abrikos
60 gram tranebær
300 gram havregryn
300 gram grahamsmel
90 gram knækket hvede
720 gram hvedemel

Alle deje koldhæver i min 12 timer, formes derefter i boller af ca 180 gram og bages ca 30 min ved 220 grader, afhængig af din ovn. Og gerne med damp. Vi bruger kun biodynamisk eller økologisk mel fra blandt andet Aurion i Hjørring. Man kan generelt sige at jo bedre mel, jo bedre brød. Derfor kan det godt betale sig at investere lidt, på det punkt.




9 kommentarer:

  1. Tusind tak for de lækre opskrifter! Glæder mig meget til at prøve at bage bollerne hjemme i mit eget køkken :)
    Mvh. Sabrina

    SvarSlet
  2. Spinatbollerne hører til eliten af boller - jeg går i gang prompte, og takker jer for at dele så generøst.

    SvarSlet
  3. Jeg var for nylig inde i jeres cafe på Ryesgade 28, hvor jeg spurgte om jeres bolle indeholde æg og mælkeprodukter og der var svaret ja. Det undrer mig nu, da æg og mælkeprodukter ikke står i opskrifterne her. Derfor vil jeg spørger - Indeholder jeres boller det?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej 'ukendte'. Jeg ved ikke hvorfor, vedkommende har fortalt dig det, for det passer ikke. Der er ingen ægge eller mælkeprodukter i vores boller. Vi beklager misinformationen. Skulle du have uddybende spørgsmål. er du altid velkommen til at kigge ned i køkkenet i kælderen på Ryesgade 3.

      Slet
  4. IIhh, tak fordi I så rundhåndet dele ud af jeres opskrifter! :)
    Jeg er VILD med jeres abrikos og tranbær-boller og glæder mig allerede til at kommer hjem og komme i gang ;)

    SvarSlet
  5. Jeg bor desværre langt fra Aarhus, så kommer ikke forbi så tit. Men er vi i Aarhus, er det sikkert og vist, vi skal ind og have en af jeres boller. De smager utrolig godt alle sammen. Og hvor blev jeg glad, da jeg opdagede I har lagt jeres opskrifter ud. Det er fantastisk stort af jer! :-) Flere af dem er afprøvet, til stor glæde for både store og små her i huset :-) Sidst vi var forbi, fik vi en BananRugBolle. Den var virkelig lækker. Kommer der mon også en opskrift på den? Ellers ihvertfald 1000 tak for dem der allerede ligger her! :-)

    SvarSlet
  6. Jeg vil også gerne tilslutte mig komplimentstrømmen til at dele opskrifter. I praksis betyder det langt fra færre besøg hos jer. Snarere tværtimod ;-) jeg drømmer også om opskriften på rugbrødsbollerne med banan og chokolade. Vil I dele den?

    SvarSlet
  7. Super lækkert at opskrifterne på disse herligheder er blevet offentliggjort :)

    Er det 220 grader ved varmluft eller alm.??

    SvarSlet
  8. Til spinatbollerne, skal det da være sigtet speltmel? Fuldkornsspeltmel kan vel ikke hænge sammen uden hvedemel?

    SvarSlet